torsdag 28 juni 2012

Tvätta Håret

"Va? Hur svårt är det då?" tänker du med en sån där dryg min som gör att man bara vill trycka ner dig i schamponeringsstolen och låta dig stanna där för gott. För jag undrar, om det nu inte är några konstigheter varför skrubbar vissa i balsamet som om det vore någon slags biltvätt? Eller varför en del bara tvättar mitt uppe på hjässan? Nänä, här ska vi gå en schamponeringsskola.


Varje dag fastnar orenheter i ditt hår och hårbotten som blandar sig med ditt sebum (ditt naturliga fett som smörjer håret) och svett. Jag anser att man ska tvätta håret när det inte längre går att forma det och botten är för fet. Att varje dag tvätta håret "bara för att" är otroligt onödigt och förstör balansen i din hårbotten och kan leda till att din egen sebumproduktion blir överaktiverad och blir fett just för att du tvättar det.

Steg 1
Skölj igen håret ordentligt med vatten innan du lägger i schampot.

Steg 2
Applicera schampot upptill i hårlinjenn, kronan och i nacken så att du fördelar allt över hela huvudet.
Försök att använda handflatan mer än fingertopparna (om man inte har fetmjäll) Detta är för att handflatan inte trycker lika mycket på hårbottens övre lager. Proffessionella frisörer kan oftast det rätta trycket om de så använder handflatan eller fingertopparna.

Steg 3
Skjölj noggrant med mycket vatten. Vatten tar bort större delen av de upplösta orenheterna. Ta ut all vatten ur hårstrået. anedningen till att man rekommenderar att till och med handdukstorka håret är för att schampot inte ska bli så utspätt med vattnet som finns i hårstrået och göra dess värkan ineffektiva.

Steg 4
Andra appliceringen är den vårdande fasen. Födela jämt och massera in. Tillsätt lite vatten för att lösgöra produkten, massera och skölj noggrant. Om du inte sköljer ut ordentligt kan håret kännas tugnt och livlöst.

Steg 5
Lägg i balsamet längs med håret efter att du tagit ut all vatten ur hårstrået. anledningen till att vi ska lägga i balsamet och inte gnugga är för att hårstrået har fjällskikt som överlappar varandra från hårbotten och ner till topparna och dessa vill vi ha dens rätta riktning.


Ja, det var väl inte så svårt :) Behöver jag säga igen att det viktigaste i allt det här är att du har schampo, balsam och inpackning som passar ditt hår och din hårbotten?
Nu vill jag bara se glänsade snygga hår när jag ger mig ut idag! Jihoo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar